Skoleprosjekt Kolemoen 10.11.2017

Tidigere i år ble jeg spurt om jeg kunne tenke meg å være med på et fugleprosjekt sammen med valgfagsgruppa "Natur og miljø" på Roverud barne- og ungdomsskole. Det takket jeg selvsagt ja til, og fredag 10. november gjennomførte vi den første av tre planlagte ringmerkingsøkter. Nærkontakt med fugler er en utmerket måte å bygge opp naturinteresse hos unge på, og ringmerkingen kan i tillegg gi oss mye nyttig informasjon om fuglebestander både lokalt og i en større sammenheng.

Jeg valgte Kolemoen som base for opplegget. Dette ligger ikke mange minutter unna skolen, og her hadde det blitt foret noen uker allerede på fuglebrettet ved Grønnflogamma. Etter at nettet ble satt opp, tok det ikke lang tid før de første fuglene lå i nettlommene. En enkelt 9-meter var nok til å fange inn en passe mengde fugl til merking og fremvisning for en gruppe på 13 elever. Vi gikk gjennom bruk av mistnett, regler og etikk, artsbestemmelse, kjønnbestemmelse, aldersbestemmelse, vingemål og vekt (det siste skaper alltid latter når fuglen stikkes med hodet først ned i en liten kopp i et par sekunder). Jeg kan med sikkerhet si at alle fikk flotte opplevelser og lærte noe i løpet av dagen. For egen del var det nyttig å få frisket opp litt håndfast erfaring med skogmeisene.

Som en praktisk oppgave mot slutten av økten fikk elevene sette opp to nettstenger etter å ha skrittet opp 9 meter for å gjøre plass til et ekstra nett jeg hadde med. De bommet med noen centimeter, men det ble rakt rettet opp, og nettet kom opp. Etter noen minutters lokkelyd på fuglekonge, hang det plutselig tre "kongefugler" i nettet. Ringmerkingen av disse tre ble en flott avslutning på dagen.


Fire av fem toppmeiser var voksne, noe vi ser på den rødlige fargen på iris.


Ringmerket:
fuglekonge 3, blåmeis 10, kjøttmeis 7, svartmeis 3, toppmeis 5, granmeis 5*, spettmeis 1, gulspurv 3

* To av granmeisene gikk i nettet og ble merket to dager tidligere, den 8. november, da jeg testet nettgaten og sjekket at nettet var i orden.


Noen glimt fra dagen. Bildecollage fra Roverud barne- og ungdomsskoles Facebookside