Ringmerking i Kongsvinger 2018

I 2018 hadde jeg totalt 12 merkeøkter i Mygglia på Roverud; en i april, tre i juni, en i august og syv i desember. I tillegg til dette hadde jeg en økt med elever fra Roverud skole på Kolemoen i februar i forbindelse med deres fugleprosjekt. Ringmerkingsdagen i Mygglia i april var også en del av dette prosjektet. Det var veldig inspirerende å få bidra med ringmerking av fugl i et slikt skoleprosjekt.

Ringmerkingsøkt med pizza - skulle ønske vi hadde slike dager da jeg gikk på ungdomsskolen!
Etter endt ringmerking og pizzaspising var det tilbake til skolen for oppsummering.

Pullusmerking ble det dessverre, i likhet med de siste årene, lite av. Dette skyldes i hovedsak at jeg ikke har oppholdt meg mye i området på den aktuelle tiden av året. Til tross for det minimale antallet merkede reirunger må det kunne sies at det var en viss kvalitet av det som faktisk ble merket. Det inkluderte nemlig Kongsvingers første ringmkering av en lappugleunge den 27. juni.

Lappugleungen Ernst

Julefangsten er beskrevet i et eget innlegg. Den ble dominert av blåmeis og kjøttmeis, og fangsten fra disse syv merkeøktene sto for 68% av alle fugler jeg merket i Kongsvinger kommune i år.

Stjertmeis var et fint krydder i julefangsten, og utgjorde avslutningen på et godkjent ringmerkingsår.


Totalt ringmerket (213 individer, 17 arter): 
bydue 1, lappugle 1 (reirunge), flaggspett 1, linerle 1, rødstrupe 2, løvsanger 1, svarthvit fluesnapper 1, stjertmeis 4, granmeis 3, toppmeis 5, blåmeis 99 (inkludert 9 reirunger), kjøttmeis 64, spettmeis 3, pilfink 5, bokfink 6, grønnsisik 5, gulspurv 11