Julemerking i Mygglia, Roverud 22.-29.12.2018

Fangst og ringmerking ved foringsplassen på Roverud har etablert seg som en fin juletradisjon de siste årene, da jeg har tatt turen fra Lista og tilbragt julen på "gamle trakter". Opplegget er enkelt: 9 + 9 meter nett i vinkel åpnes ved foringsplassen så fort det er noen ledige timer i det øvrige juleprogrammet. I år klarte jeg å åpne nettene minst halvannen time hver dag mellom 22. og 29. desember, med unntak av julaften, altså til sammen syv dager med fangst. Ut fra forutsetningene er jeg godt fornøyd med totalt 145 nymerkinger i løpet av disse dagene. (Artsliste med antall nederst)

Blåmeis ble årets soleklare vinner i antall, med hele 82 individer som fikk ring. I tillegg ble noen jeg har merket tidligere kontrollert. Da det sjelden sees mer enn en drøy håndfull blåmeiser på foringen samtidig, og kanskje bare et par av dem med ring, kan man lure på hvor mange av dem som faktisk er innom i løpet av dagen, og hvor mange andre foringsplasser i nærheten de er innom...

Ringmerket (145 indivder, 7 arter):
bydue 1, stjertmeis 4, blåmeis 82, kjøttmeis 45, spettmeis 3, pilfink 2, gulspurv 8

Kontroller:
blåmeis 4 (3K hann merket samme sted 15.09.2016, 3K+ hunn merket samme sted 24.12.2017 og 2 ind. merket samme sted 14.08.2018)
kjøttmeis 5 (4 ind. merket samme sted i november 2017 og en 2K hunn merket samme sted 20.04.2018)

Årets vinner: Blåmeis med hele 82 individer merket

Av blåmeisene var det 53 1K-fugler (65%) og 29 2K+fugler. Julevekta varierte mellom 10,2 gram og 14 gram. Blant alle meisene var det et individ som utmerket seg med en noe spesielt rødbrunt anstrøk på stjerten og vingetuppene.

Blåmeis med uvanlige fargetoner

Kjøttmeisen ble altså slått av blåmeisen i antall, men 45 individer er likevel dobbelt så mage som jeg merket på de tilsvarende øktene i fjor. Hos kjøttmeisen var aldersfordelingen litt jevnere, med 24 1K-fugler (53%) og 20 2K+-fugler samt 1 ind. som var litt vrien og ble notert som 1K+. Julevekta varierte mellom 17,1 gram og 21,4 gram. En voksen hann med høyre bein vridd i en uvanlig vinkel ble merket og senere kontrollert. Den så ut til å klare seg greit til tross for det tilsynelatende ubehagelige handikappet.

Dette beinet har tatt en uvanlig vending, men grepet så ut til å være greit.

Gulspurven var stort sett den mest tallrike arten på foringsplassen, med 25-30 individer tilstede det meste av tiden. De var imidlertid ikke enkle å lure i nettet, og bare 8 individer ble merket. Alle med unntak av én var hanner. Gulspurven veier betydelig mer enn meisene, og julevekta til gulspurvene på Roverud var mellom 30,4 gram og 34,8 gram.

Gulspurv - 1K hann

En av gulspurvene hadde en påfallende kastanjebrun mustasjestripe. Jeg vet ikke akkurat hvor vanlig dette er, men jeg har sett det også tidligere på enkelte individer i varierende grad.

"Ubarbert" gulspurv

Det kanskje morsomste innslaget i fangsten kom på den siste fangstdagen den 29. desember, da fire stjertmeiser gikk i nettet. Jeg har tidligere merket 42 stjertmeiser i Mygglia, men dette var første gang på vinteren.

Vinterstjertmeis

Fngstens uortodokse innslag ble en bydue. Siden jeg fanget og merket den første i 2011, har jeg nå merket 36 byduer på foringsplassen her, men dette var kun den andre etter at jeg flyttet til Sørlandet og det ble lenger mellom merkeøktene på Roverud.

Første byduefangst siden 2016