Ringmerking av løvmeis i Snipen

Jeg har observert en løvmeis som har vært innom fôringsplassen i Snipen med jevne mellomrom de siste ukene. Den har en tendens til å forsvinne like fort som den dukker opp, så jeg har ikke klart å dokumentere den med foto. Den har vært ivrig lydytrende, så når den først er i nærheten er den lett å oppdage. Denne formiddagen var den ikke å se da jeg startet en planlagt ringmerkingsøkt.

Nettet ble bombardert av maktsøkende kjøttmeis på farta, og det ble hektisk med ringmerkingen en times tid. Helt på slutten av økta hørte jeg løvmeislyder, og pulsen gikk litt raskere. Der satt den plutselig på matstasjonen, midt i alt ringmerkingsutstyret jeg hadde satt der for å dempe trafikken i nettet. Jeg skulle akkurat til å slippe fri den siste kjøttmeisen, og da jeg gjorde det forsvant løvmeisen ut av syne igjen. Men i det jeg snur meg mot nettet har den flydd inn helt opp i venstre hjørne. Etter ringmerkingen tar jeg noen dokumentasjonsbilder, og det er da jeg hører enda flere løvmeislyder. På matstasjonen, bare tre meter fra meg sitter det enda en løvmeis og kikker på meg. Nå er det altså to av dem i Snipen for tida, og den ene har fått ring.

Selv om det var gøy med løvmeis, var det kjøttmeisen som dominerte stort på lista i dag. Av om lag 60 observerte kjøttmeis ble det ringmerket 43 individer.

Ringmerket (47 individer, 4 arter):
kjøttmeis 43, blåmeis 2, løvmeis 1, spettmeis 1